HERROEPINGSRECHT
De consument heeft het recht aan de onderneming mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen 14 kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het goed of op het sluiten van de dienstenovereenkomst. De consument beschikt niet over het recht om van de aankoop af te zien in gevallen zoals bepaald in boek VI WER – artikelen VI.47 en volgende WER. Dit is het geval bij de levering van goederen die volgens de specificaties van de consument zijn vervaardigd of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben of die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden. De consument is aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het behandelen van de goederen dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen. De consument draagt zelf de kosten van het terugzenden van de goederen. De kosten voor het terugzenden van de goederen zijn in beginsel gelijk aan de oorspronkelijke vracht- en/of leveringskosten
ONDERNEMINGSGEGEVENS
Schelpe Ramen en Deuren
Lage kaart 651
B- 2930 Brasschaat
Ondernemingsnummer BE 0751.810970
ZICHTREKENING - BE11973392735048
Tel.: 0493 88 94 46
Email: minne6370@hotmail.com
Algemene draagwijdte der voorwaarden
1. Deze voorwaarden bevatten en beheersen de volledige overeenkomst tussen de klant en SCHELPE RAMEN EN DEUREN, met betrekking tot het geheel van de aan of door ons gevraagde en toevertrouwde werken. Deze voorwaarden worden geacht onherroepelijk aanvaard te zijn bij de aanvaarding door de klant van de bestelbon, offerte of overeenkomst, ongeacht welkdanige eerdere correspondentie en ongeacht enige andere voorwaarden of enige documenten of formulieren van welke aard ook vanwege de klant. Elke afwijking aan onderhavige voorwaarden dient verplichtend schriftelijk te gebeuren.
2. Bij bouw, vernieuwbouw en alle andere opdrachten waarbij administratieve vergunningen te pas komen, dragen wij geen enkele verantwoordelijkheid wat de administratieve vergunningen betreft. Eventuele daaruit voortvloeiende schade en boetes vallen integraal ten laste van de klant.
3. Onze offertes zijn 30 dagen geldig.
Omvang van de bestelling
4. AANBIEDINGEN:
a. De prijzen in onze aanbiedingen zijn inclusief BTW en gelden tot de aangegeven datum, behalve indien het Btw-tarief tussentijds wordt gewijzigd. Alle extra vracht-, leverings- of portokosten en eventuele andere kosten worden steeds apart berekend. Bestellingen dienen vóór het einde van de geldigheidsduur van het aanbod te zijn ontvangen.
b. De schematische afbeeldingen van zowel ramen als deuren zijn altijd binnenzicht, dus hoe je van binnen naar buiten kijkt. De draairichting is te interpreteren aan de hand van de positie scharnieren en kruk op deze schematische afbeeldingen. De fotografische (foto-realistische) afbeeldingen van de deurpanelen zijn buitenzicht en dienen om de design te interpreteren van de deur. Dit design is illustratief en kan bij uitvoering afwijken volgens het gekozen formaat van de deur.
c. In onze website, mailing en overige aanbiedingen worden de aangeboden artikelen en diensten zo duidelijk en waarheidsgetrouw als mogelijk afgebeeld en beschreven. Lichte afwijkingen op vlak van vorm, kleur en details zijn steeds mogelijk. De illustraties van de ramen en deuren zijn altijd het binnenzicht, dus de draairichting en positionering van de ramen en deuren komen overeen met hoe je van binnen naar buiten kijkt.
d. Ondanks al onze inspanningen kunnen er fouten in ons aanbod zijn geslopen. Voor gevolgen van zet- of drukfouten, afwijkingen in afbeeldingen of tussentijdse wijziging in ontwerpen kunnen wij echter niet aansprakelijk worden gesteld. Kennelijke en/of overduidelijke fouten in de prijsopgave, zoals evidente onjuistheden, kunnen ook na de totstandkoming van de overeenkomst door SCHELPE RAMEN EN DEUREN worden gecorrigeerd.
e. Aanbiedingen gelden steeds zolang de voorraad strekt en kunnen ten allen tijde worden aangepast of ingetrokken door SCHELPE RAMEN EN DEUREN.
f. Onze aanbiedingen op onze Belgische website zijn uitsluitend gericht op de Belgische markt.
g. We staan er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
h. In geval van tekortkoming van SCHELPE RAMEN EN DEUREN in zijn verplichtingen jegens de consument, kan de consument ten allen tijde zijn recht op de nakoming van de verplichtingen doen gelden op grond van de wet/of de overeenkomst op afstand.
5. BESTELLEN
a. De klant plaatst zijn bestelling door de voltooiing van de orderbevestiging getekend terug te bezorgen. Hierdoor verklaart de klant over de vereiste hoedanigheid te beschikken om dergelijke overeenkomsten aan te gaan, of dit te doen mits toezicht en toestemming van een persoon die over de vereiste hoedanigheid beschikt en de klant verklaart tevens deze voorwaarden gelezen en aanvaard te hebben voor de bestelling te doen.
b. Bestellingen worden behandeld in volgorde van binnenkomst en geleverd zolang de voorraad strekt. Wij behouden ons het recht voor om een bestelling te weigeren, het bedrag ervan te wijzigen of aan de levering bijkomende voorwaarden te verbinden. Desgevraagd zullen wij u de reden daarvan mededelen. Onvolledig ingevulde of onduidelijke bestellingen worden geweigerd of krijgen een uitnodiging tot aanvullen.
c. Na betaling van het voorschot start bij ons de productie van uw ramen en/of deuren op maat. Vanaf dit moment beschikt u niet meer over het recht om van de aankoop af te zien. Bij administratieve aanpassingen (aanpassen van facturatiegegevens en/of btw-voet) zal een administratieve kost van 150,- euro excl. BTW worden aangerekend. Dit artikel is samen te lezen met artikel 30 van deze voorwaarden.
d. Bij elke bestelling bent u als klant verantwoordelijk voor de opgegeven keuzes en gegevens die afgesproken zijn. De afmetingen van uw finale bestelling zijn de bindende afmetingen die wij zullen produceren. Mogelijks kunnen de afmetingen van de onderdelen (bijprofielen, opties, onderdelen, …) door ons gewijzigd worden. We nemen geen verantwoordelijkheid voor de door u opgegeven informatie, keuzes en andere fouten in de bestelling. U bent verantwoordelijk voor de opening in de muur (zodat hier correct en veilig ramen en deuren in geplaatst kunnen worden) en de correcte ligging van de dorpels. U kan dan ook in geen geval SCHELPE RAMEN EN DEUREN aansprakelijk stellen voor eventuele fouten, schadevergoeding eisen of herproductie vragen.
e. Iedere verklaring die de klant tijdens de bestelprocedure goedkeurd is bindend ten aanzien van hem. Dit is in het bijzonder het geval voor de verklaring dat de klant onder de voorwaarden valt om het BTW voordeel van 6% in plaats van 21% op de totale projectprijs te genieten. De klant is op uitsluitende wijze verantwoordelijk voor iedere verklaring die gebaseerd is op onjuiste informatie.
f. SCHELPE RAMEN EN DEUREN kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor schade voortvloeiend uit fout bestelde ramen of deuren die, niet geplaatst worden volgens wettelijke en stedenbouwkundige voorschriften.
g. Een late levering of levering die wordt gespreid in tijd is geen rechtmatige reden tot financiële compensaties of tot annulatie van het order.
h. De klant aanvaard dat er op de numerieke performantie-indicatoren zoals U-waarden, Db-waarden, … (niet limitatief) tot 15% kan tolerantie kan zitten tussen de weergegeven en de effectieve waarde. Deze verschillen kunnen niet leiden tot vraag naar vervanging of compensatie.
7. Onze prijzen, zoals opgegeven in onze offertes, hetzij als eenheidsprijzen of als forfaitaire prijzen, werden vastgelegd op basis van de tarieven, officiële koersen, weddes en sociale lasten geldig op de datum van de opstelling van de offerte. Zij zijn steeds herzienbaar door SCHELPE RAMEN EN DEUREN en zelfs zonder het voorafgaandelijk akkoord van de klant, indien de marktprijzen of de parameters voor hun berekening op het ogenblik van de totstandkoming van de overeenkost, met minstens 5 % gestegen zijn waarbij de klant op dat moment van herziening kosteloos kan annuleren. Voorzieningen opgelegd door de veiligheidscoördinator zijn niet in onze offerte inbegrepen, tenzij anders vermeld.
Leveringen en termijnen
8. Elke termijn van levering van arbeid en uitvoering van werken, indien deze vermeld wordt, wordt slechts op indicatieve wijze aangeduid (als geschatte termijnen), en laattijdigheid in de levering of uitvoering laat aan de klant niet toe de bestelling af te zeggen of schadevergoeding te vorderen, evenmin om zijn betalingsverplichtingen op te schorten. Hoe dan ook zal elke gebeurtenis die een onoverkomelijke hindernis vormt of ons er toe dwingt de werken tijdelijk of definitief stil te leggen , als een geval van overmacht worden beschouwd, zo ondermeer (maar niet-limitatief) ongevallen, oorlogen en hun gevolgen, slechte weersomstandigheden, stakingen, lock-out, en materiaal, storingen en moeilijkheden inzake transport, enz… die zich bij onszelf of bij onze leveranciers voordoen.
9. De tijdelijke opschorting van de werken door overmacht, brengt van rechtswege en zonder schadevergoeding met zich dat de oorspronkelijk voorziende uitvoeringstermijn verlengd wordt met een periode gelijk aan de opschortingstermijn, te vermeerderen met de tijd die nodig is om de werf weer op te starten. Een tenietgaan of beschadiging door toeval of overmacht van de geleverde zaak of het uitgevoerde werk, of nog ingevolge de eigen fout van de klant of van personen voor wie hij instaat of die hij bij hem toelaat of duldt, is nooit ten laste van SCHELPE RAMEN EN DEUREN.
10. Indien de levering franco op de werf of het magazijn is overeengekomen, is SCHELPE RAMEN EN DEUREN, diens onderaannemers of aangestelden slechts gehouden op deze plaats te leveren voor zover zij op normale wijze bereikbaar is. Kan dit niet, dan zal er ter plaatse worden gelost, naast het vervoermiddel, en blijven de goederen vanaf dat ogenblik op het risico en geheel ten laste van de klant achter.
11. Als een artikel niet (meer) in voorraad is, wordt u daarvan op de hoogte gebracht. Als door omstandigheden buiten onze wil artikelen of vervangende artikelen niet (meer) geleverd kunnen worden, wordt uw bestelling geannuleerd en wordt u daarover ingelicht. Uw voorschot wordt dan ook teruggestort.
12. Wij kunnen in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor schade veroorzaakt door niet (tijdige) levering.
13. Artikelen worden door ons geleverd conform de aanwijzingen in de bestelling, in de door de fabrikant of importeur aangeleverde verpakking, aan de deur van het opgegeven leveringsadres of conform onze nadere aanwijzingen op onze website.
14. Tijdens officiële vakantiedagen en het bouwverlof kunnen we geen goederen uitleveren of laten afhalen. Ook zijn de productie en burelen zijn dan gesloten.
15. Leveringen doen we enkel in BelgIë. Voor levering buiten BelgIë wordt er altijd een offerte op maat gemaakt, ongeacht de omvang van de bestelling. De levering zal per bestelling enkel op het werfadres gebeuren: het is niet mogelijk om de leveringen op diverse adressen uit te laten voeren.
Aansprakelijkheid voor schade
16. Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat indien de aansprakelijkheid van SCHELPE RAMEN EN DEUREN toch in het gedrang zou worden gebracht, deze aansprakelijkheid beperkt zal zijn tot het vervangen van de betwiste goederen die geleverd worden op het adres dat de klant heeft opgegeven op de website. Voor professionele klanten die dit het adres van hun maatschappelijke zetel. In uitzonderlijke gevallen kan besloten worden tot een vermindering van de prijs of, in voorkomend geval en maximaal, tot een kwijtschelding van de uitstaande betaling, welke vergoeding partijen alsdan aanvaarden als finale schikking. In elk geval wordt het betalen van om het even welke directe of indirecte schadevergoeding uitgesloten.
17. De klant dient ervoor te zorgen dat de werf voldoende verzekerd is voor aanvang van de werken ( waaronder maar niet enkel diefstal en schade aan derden).
Garantie
18. Zodra de klant of de door de klant aangewezen derde partij de producten ontvangt is deze ontvanger verplicht de producten nauwkeurig te onderzoeken. Elke zichtbare beschadiging en/of kwalitatieve tekortkoming aan een artikel en/of aan de levering moet door de klant binnen 48 uur gemeld worden. Bij gebreke aan melding wordt aanvaarding vermoed. Een gemeld gebrek kan aanleiding geven tot een werfinterventie. Indien de oorzaak van het gebrek / de fout bij de klant ligt zal voor deze werfinterventie (bezoek van een technieker op de werf) 65,- euro incl. BTW worden aangerekend. Dit is enkel voor het bezoek en de vaststelling. Nadien kan er een offerte voor de oplossing worden opgemaakt en voorgesteld. Alle artikelen die wij aanbieden genieten volgende commerciële garanties:
• 15 jaar, systeemgarantie op de aluminium profielen (op profielvervorming)
• 15 jaar, systeemgarantie op de kunststof profielen (op profielvervorming)
• 10 jaar, Kleurechtheid en hechting ALU en PVC ramen en deuren
• 10 jaar, Glas (stof- of condensvorming tussen glasbladen)
• 10 jaar, Deurpanelen • 5 jaar op toebehoren: rolluiken, verluchtingsroosters, …
• 3 jaar op motoren rolluiken en screens
• 2 jaar, Hang & Sluitwerk
19. Deze garantie omvat herstelling of volledige vervanging van het defecte artikel. Herstel of vervanging geschiedt te onzer keuze.
20. Om van de garantie gebruik te maken, dient u het artikel, alsmede het origineel van uw factuur aan ons te bezorgen, onder opgave van uw klacht. De terugzending tijdens de garantietermijn geschiedt voor onze rekening maar op risico van de klant. U dient vóór terugzending contact met ons op te nemen.
21. Voor reparatieverzoeken buiten garantie kunt u van te voren contact met ons opnemen.
22. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade die u of een derde lijdt door gebruik van een door ons geleverd artikel, tenzij de schade is ontstaan door ons opzet of grove schuld. Evenmin komen directe of indirecte kosten of schade, veroorzaakt door een buiten gebruik zijn van een artikel, voor vergoeding in aanmerking, tenzij veroorzaakt door ons opzet of grove schuld. In geval van geschillen is de Belgische wet van toepassing
Beëindiging
23. Een beëindiging van de aan ons toevertrouwde opdracht, het weze voor of tijdens de uitvoering van de werken, is steeds mogelijk waarbij de klant zal gehouden zijn de reeds uitgestane kosten en lasten, de reeds uitgevoerde werken, samen met de reeds geleverde materialen en benodigdheden integraal te voldoen, bovendien vermeerderd met een vergoeding gelijk aan 20 % van de totale aannemingssom zonder BTW voor het feit van het verder verlies van de aanneming. Indien wij zelf de overeenkomst verbreken of annuleren of indien de overeenkomst door ons toedoen wordt verbroken is de klant, voor zover deze een consument is, gerechtigd op een zelfde vergoeding lastens ons.
Aanvaarding der werken
24. Uit hoofde van onze leveringen, beperkt onze waarborg zich tot deze die wij kunnen bekomen bij onze leveranciers. De goederen mogen echter niet verwerkt of behandeld zijn. In iedere veronderstelling, beperkt de waarborg zich tot de vervanging van de defecte stukken. De vervoerskosten en werkuren zijn ten laste van de klant. Voor geen enkele reden kan van ons een terugbetaling, uitkering of schadevergoeding gevorderd worden.
25. De uitvoering van de werken dient te gebeuren volgens de regels van het goed vakmanschap. Deze worden gespecifieerd in de eigenlijke overeenkomst of in het lastenboek of bij gebreke hieraan in de technische voorschriften van het WTCB. De klant aanvaardt deze uitvoeringsregels. 26. Door de in ontvangstname of het meenemen van de goederen erkent de koper uitdrukkelijk dat de koopwaar beantwoordt aan zijn bestelling en vrij is van enig zichtbaar gebrek. Andere gebreken moet de koper binnen de veertien dagen na het ontdekken ervan aan de verkoper schriftelijk melden per aangetekend schrijven.
27. Is de klant een particuliere consument en betreft het een consumptiegoed dan moet de klant ons per aangetekend schrijven op de hoogte stellen van het gebrek aan overeenstemming binnen de twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld, dit op straffe van verval.
28. In geen geval is SCHELPE RAMEN EN DEUREN aansprakelijk voor gebreken, van welke aard ook, in goederen en materialen die door de klant, diens onderaannemers, gemandateerden of aangestelden werden geleverd. De regeling van artikelen 1643 en volgende van het Burgerlijk Wetboek inzake verborgen gebreken aan de verkochte zaak, is niet van toepassing, met uitzondering van artikel 1648.
Oplevering
29. De voorlopige oplevering der werken wordt aanzien als de uitdrukkelijke aanvaarding der werken en vanaf de voorlopige oplevering zal tegelijk de tienjarige aansprakelijkheidstermijn een aanvang nemen. De voorlopige oplevering zal bovendien definitief en onherroepelijk alle zichtbare en verborgen gebreken dekken welke de stevigheid van het bouwwerk niet in het gedrang brengen, zonder verder of later verhaal vanwege de klant op SCHELPE RAMEN EN DEUREN
30. Indien geen oplevering werd voorzien, zal de levering van de goederen of materialen of de uitvoering van het werk zelf, zonder protest bij aangetekend schrijven vanwege de klant binnen de 48 uren vanaf de levering of uitvoering, gelden als definitieve en onherroepelijke aanvaarding van de geleverde goederen of uitgevoerde werken, zowel wat de zichtbare als de verborgen gebreken betreft.
31. Bij gebreke aan voorlopige keuring vanwege de klant, zal deze bij aangetekend schrijven verzocht worden binnen de 15 dagen het verzoek te laten doorgaan. Eenmaal deze termijn verstreken, zal de voorlopige aanvaarding beschouwd worden als verkregen sinds het einde van de bovenvermelde periode van 15 dagen.
32. In alle gevallen zal een onvoorwaardelijke betaling van de vorderingsstaten, voorschotten, facturen of andere kostenstaten zonder redelijk protest volgends de modaliteiten als omschreven in het hierna volgende artikel, worden aanzien als een definitieve en onherroepelijke aanvaarding van de werken daarin vermeld of virtueel begrepen.
33. In alle gevallen zal tegelijk de onvoorwaardelijke gehele of gedeeltelijke ingebruikname van het gebouw door de klant of diens gemachtigden worden aanzien als de definitieve en onherroepelijke aanvaarding der werken.
Klachten inzake voorschotten of facturatie
34. Ten einde geldig te zijn, moet elke klacht geschieden bij aangetekend schrijven aan de zetel van SCHELPE RAMEN EN DEUREN binnen de acht kalenderdagen vanaf de datum van uitvoering of van verzending van de factuur, nota of kostenstaat. De factuurdatum wordt onweerlegbaar vermoed de datum van verzending van factuur te zijn. Betaling van de factuur zonder protest binnen de gestelde termijn levert steeds en zonder uitzondering een voldoende bewijs op van de geleverde prestaties. Bewijs van verzending van de factuur wordt geleverd door ons uitgaand facturenboek of opname in de BTW aangiftes.
Eigendomsvoorbehoud
35. Alle goederen, materialen en benodigdheden, alsmede de uitgevoerde werken blijven eigendom van SCHELPE RAMEN EN DEUREN tot aan de integrale betaling van onze facturen in hoofdsom en aankleven. Dit geldt evenzeer indien de werken, leveringen, goederen of materialen van SCHELPE RAMEN EN DEUREN slechts een onderdeel uitmaken (bijzaak) van een groter geheel (hoofdzaak) waarvan de eigendom of gedeelten hiervan niet aan SCHELPE RAMEN EN DEUREN zou toebehoren. Het risico gaat echter over op het moment dat de goederen onze magazijnen verlaten. De klant staat vanaf de levering op de werf in voor schade aan en vervreemding van deze goederen.
Betalingsmodaliteiten
36. Indien de klant nalaat het volgens factuur in hoofdsom en schadebeding en intresten te betalen binnen de voormelde termijn, is het integrale bedrag ineens en zonder nadere ingebrekestelling opeisbaar, ook al zijn nog niet alle bedragen of facturen vervallen
Laattijdige betaling, kosten en aankleven
37. Elke schuld van een klant die op de vervaldag onbetaald blijft, zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling of welke andere formaliteit ook, een interest van 10 % per jaar opbrengen, te rekenen vanaf de vervaldag tot de dag van volledige betaling, alsook een forfaitaire schadevergoeding van 10 % met een minimum van 125 Euro, op het verschuldigde bedrag in hoofdsom. Indien SCHELPE RAMEN EN DEUREN de uitvoeringstermijn overschrijdt is de klant, voor zover deze een particuliere consument is, gerechtigd op eenzelfde vergoeding lastens SCHELPE RAMEN EN DEUREN. Elke vertraging in de betaling kan aanleiding geven om de nog uit te voeren leveringen en werken op te schorten of te vernietigen, en het aanvaarden van nieuwe bestellingen te weigeren.
Verwerking van Persoonsgegevens
38. Wij verzamelen en verwerken de identiteits- en contactgegevens die wij ontvangen van de opdrachtgever en die betrekking hebben op de opdrachtgever zelf, zijn personeel, medewerkers, aangestelden en andere nuttige contactpersonen. De doeleinden voor deze verwerkingen zijn de uitvoering van deze overeenkomst, het klantenbeheer, de boekhouding en direct marketingactiviteiten zoals het toesturen van promotionele of commerciële informatie.
39. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen (zoals bijvoorbeeld de 30bis-aangifte van werken) en/of het gerechtvaardigd belang van SCHELPE RAMEN EN DEUREN.
40. De opdrachtgever bevestigt dat hij afdoende werd geïnformeerd over de verwerking van zijn persoonsgegevens en over zijn rechten op inzage, verbetering, wissing en bezwaar. Voor verdere toelichting verwijst SCHELPE RAMEN EN DEUREN uitdrukkelijk naar de Privacy verklaring, zoals toegevoegd als bijlage bij deze overeenkomst en terug te vinden op de website. De opdrachtgever bevestigt kennis te hebben genomen van deze Privacy verklaring en de inhoud ervan te aanvaarden.
41. De ondernemer biedt te allen tijde enkel producten aan die zij aankoopt bij de originele fabrikanten en hun groothandelaars. Bij twijfel rond de echtheid van producten kan de consument meer informatie en tips vinden op de website https://www.eccbelgie.be. Bij vermoeden van namaak kan de consument steeds een klacht indienen via het Meldpunt https://meldpunt.belgie.be/meldpunt.
Verwerking van de Dienst Na Verkoop
Arbitrage Beding Elk geschil is onderworpen aan het recht en de rechtbanken van Antwerpen die uitsluitend bevoegd zijn, tenzij één partij als eerste eiseres aan het Instituut voor Arbitrage (www.euro-arbitration.org) vraagt om het Scheidsgerecht aan te duiden, dat elk geschil zal beslechten volgens de Standard Dispute Rules. Deze bepaling vervangt alle hiermee strijdige bevoegdheidsclausules. Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgische recht met uitsluiting van het internationaal privaatrecht en het Weens koopverdrag.